Skip to the content

Efter insättning - Dietråd

Vi kan inte nog understryka vikten av att följa våra rekommendationer ang. intag av vätska och mat

Att välja lägga in en magballong i sin magsäck, innebär att man vill ändra sina matvanor alltså sitt sätt att konsumera mat, det för ett hälsosammare liv och bästa möjliga viktresultat.

Det är således väldigt viktigt att följa våra råd.

När man har en ballong i magsäcken, gör man inget fort. Man dricker lite men oftare.
Att ta det lugnt med mat och dryck är superviktigt. Att överkonsumera vätska och mat innebär att symptom som illamående, kramper och kräkningar ect. uppstår.

Tänk att ballongen och magsäcken måste lära sig att arbeta ihop. Därför är det superviktigt med flytande dryck i upp till minst 3 dagar.

Vätska:
Dag 0 Drick vatten och ta isbitar 50 ml / timme
Dag 1 Klar vätska 50 ml / timme
Dag 2-3 Tjock flytande 50-100 ml /timme.
Dag 4 Purekost
Dag 5-7 Normal kost

Dag 0

Den intravenösa vätskan som du får efter inlägget av ballongen hjälper dig att hålla dig uppvätskad under de första 24 timmarna efter proceduren.
Dagen för din ballonginsättning måste du därför hålla dig till att bara dricka vatten eller långsamt inta små isbitar (går bra med Piggelin). Det kan vara uppfriskande och kall känsla utan att fylla upp över ballongen. Det är viktigt att du begränsar din vätska till högst 50 ml per timme - små mängder och ofta.

Dag 1

För att din mage ska acceptera ballongen bör du bara konsumera klara vätskor dagen efter proceduren. Förbrukning av något annat kan orsaka magkramper, illamående och kräkningar. För att undvika uttorkning, fortsätt att dricka 50 ml vätskor varje timme. Det är väldigt viktigt att du sprider mängden över hela timmen och sippar den långsamt.

Klara vätskor:

  • Vatten - tillsätt citrusfrukter eller färska örter för variation
  • Utspädd fruktjuice
  • Buljong eller klar soppor
  • Örtte
  • Proteinvatten - utan mjölk

Undvik kolsyrade och koffeinfria drycker eftersom dessa kan orsaka abdominal uppblåsthet och ökad magsyraproduktion som kan leda till smärta, rapningar och irritation magsäcken.

Dag 2 + 3

Om du tolererar ovanstående mat, kan du nu introducera tjockare vätskor eller juice med fruktkött. Börja med att inta endast 50-100ml/h.
Fortsätt att dricka vätskor för att undvika dehydrering (uttorkning).

Tjocka vätskor innebär bland annat:

  • Yoghurt utan bitar av frukt
  • Smoothies
  • Havremjöl
  • Mjölk (lättmjölk)
  • Protein shake

Dag 4

Om du kan tolerera tjockare vätskorna, kan du nu gå vidare till mer fasta födda som kräver att man tugga längre. Om du upplever obehag eller känner att du fortskrider för fort, fortsätt med flytande kost i ytterligare några dagar.

Det är väldigt viktigt att du tuggar maten noggrant (minst 20 gånger) tills den blir en mjuk massa som lätt kan passera magballongen. Du måste också tillåta tid för maten tills den lämna magen innan du äter igen. Kom alltid ihåg att äta och dricka långsamt och var uppmärksam på hur din mage reagerar. ”Överdricka” kommer att resultera i magkramper, illamående, kräkningar och rapningar med sämre lukt.

Ät och drick inte samtidigt det för att passagen av intag av vätska och mat inte passera samtidigt ner i tarmarna. Sluta dricka en timme innan du äter och på samma sätt undvik att dricka den första timmen efter en måltid. Vätskor kan ackumuleras över ballongen och orsaka återflöde dvs kräkningar och obehag.

Du måste dock dricka för att förbli hydratiserade. Fortsätt sprida dina vätskor genom att ofta ta små sippor mellan måltiderna. Om du vid denna tidpunkt kan tolerera 100ml utan svårigheter och du inte känner dig uttorkad eller törstig kan du långsamt öka ditt intag till ca 150ml/h.

  • Puremat
  • Kokta grönsaker
  • Höstost och mager ost
  • Rostat bröd
  • Kokad havregryn
  • Äggröra
  • Kokt / blandat kött, kyckling, fisk
  • Konserverad tonfisk, makrill eller lax
  • Bakade bönor
  • Mjuka blandade grönsaker (potatismos)
  • Mjuka frukter utan skinn
  • Avokado
  • Tofu

Dag 5 och framåt

När din mage tillåter borde du kunna äta helt normal, hälsosam och varierad diet med normala livsmedel. Det viktiga är mängden mat du äter och att du tuggar det tillräckligt. Det finns dock vissa livsmedel som tenderar att tolereras dåligt eftersom de är svåra att smälta eller kan fastna på ballongen. Dessa livsmedel inkluderar: rött kött, mörkt rågbröd, pasta, ris, vitt bröd och bullar, feta livsmedel, koffein och mousserande drycker. Du måste ständigt uppmärksamma vad din mage berättar för dig och lära dig att märka när du är nöjd och när du är mätt eller allt för mätt.'

Tillbringa tid på dina måltider och äta långsamt. Fortsätt tugga maten noga innan du sväljer den !. Om du sväljer maten utan att tugga den ordentligt, kan den förbli i magen i 10-14 dagar och orsaka obehag och smärta.

Om du fortsätter att uppleva illamående, dålig andedräkt, rapningar, magskramper, kräkningar och sura uppstöttningar rekommenderar vi att du slutar äta och dricka i 8-12 timmar. Därefter återgår du till mjuk mat och vätskor i 1-2 dagar så att magen kan vila och återställa sig lite.
Det här är tecken på att äta för fort, över-äta eller äta mat som din mage inte kan tolerera vid denna tidpunkt.

Det tar tid att vänja sig med ballongen och du måste ta reda på dig själv vad som fungerar för dig. Vad du kan tolerera och inte. Kan också förändras under ballongens gång. Mat du ätit tidigt med ballongen kan tolereras även senare.

Framgång uppnås bäst genom kombinationen av gastrisk ballong, lämplig kost och regelbunden motion. Ät en varierad, hälsosam kost med mat du tycker om. Börja med mindre portioner än vad som anges nedan och öka som tolererat. Det är viktigt att du får tillräckligt med näringsämnen och energi! Men överdriver inte för ditt intag av mat, sluta äta när du inte är hungrig mer. Testa inte att överäta.